Trip Perth 2018 : 7.2 Rainbow Sea Container By Marcus Canning & Fish And Chips Di Fremantle | SITI.YANG.MENAIP

Trip Perth 2018 : 7.2 Rainbow Sea Container By Marcus Canning & Fish And Chips Di Fremantle

/
32 Comments
March 22, 2019
09 December 2018 Ahad


RAINBOW SEA CONTAINER BY MARCUS CANNING DAN FISH AND CHIPS CICERELLO'S WAJIB CUBA DI FREMANTLE PERTH. Perjalanan diteruskan setelah penat memetik buah dan shopping souvenirs. Ada lagi beberapa agenda yang nak diselesaikan. Hari ini memang khas diperuntukkan untuk meronda sekitar Fremantle saja jadi kami akan ke Rainbow Sea Container dan makan Fish & Chips di restoran Cicerello's. Jalan santai saja tak ada nak rushing apa-apa sebab aktiviti yang wajib dan penting dah selesai.

RAINBOW SEA CONTAINER BY MARCUS CANNING

Masa pertama kali aku ke Perth, aku tak tahu langsung pasal tempat ni. Bila dah balik dan tengok perkongsian dari orang lain baru tahu. Kali ini, dah dapat kembali haruslah masuk dalam senarai tempat untuk diterjah. Kawasan Rainbow Sea Container tepi jalan tapi tak boleh suka hati nak berhenti parking. Those yang naik public transport boleh turun di Bus Stand Canning Highway Before East Street dan bus yang melalui kawasan Canning Highway adalah bus bernombor : 111, 148, 158, 500, 910 (Green). Bagi yang memandu, boleh guna GPS dan terus ke Ferry Wharf dan letak kereta disana. Kena menapak sikit untuk ke kawasan Rainbow Sea Container dari parking area. Jangan lupa beli tiket parking walaupun hanya singgah sekejap saja. Biarlah bayar sikit daripada dapat surat saman.


Dari parking area di Ferry Wharf dah nampak Rainbow Sea Container.


Cak !! Syukur tak ramai orang.


Tak payah nak berlama sangatlah disini. Nak ambil gambar buat jadi kenangan dan bukti dah pernah sampai saja. Aku cadangkan datanglah petang sikit biar lepas waktu terik matahari mencanak atas kepala. Kalau terlalu terang nak buka mata pun susah nak bergambar. Alhamdulillah masa kami disana orang tak ramai sangat kecuali satu pasangan tengah photo shoot. Ada juga rombongan sekolah tapi diorang singgah sekejap saja ambil group photo kemudian terus gerak. Lepas dah puas bergambar kami terus ke Kaili's Fish Market Cafe di kawasan Fremantle Fishing Harbour. Kalau sesiapa yang ke Perth mesti wajib singgah makan fish and chips disini. Kalau tak singgah memang tak lengkap trip jadinya. Jangan risau pasal tempat parking walaupun korang datang during weekends. Banyak sangat parking area dan aku suka park di tepi Kaili's. Those yang memandu terus saja ke kawasan tepi Kaili's memang luas kawasan parking. Again !! Jangan lupa beli tiket parking dan letak di atas dashboard kereta.

Masa merancang untuk ke Fremantle, korang kena alert tentang waktu operasi satu-satu premis especially tempat shopping souvenirs dan restaurants. Kebanyakan kedai-kedai di Fremantle hanya beroperasi pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad saja. Mungkin ada juga yang beroperasi pada hari lain jadi inilah antara perkara terpenting yang korang kena semak.

FISH AND CHIPS DI KAILI'S ATAU CICERELLO'S FREMANTLE YANG LEBIH SEDAP ?

Ini adalah antara soalan yang selalu sangat aku dapat. Kedua-duanya ada daya tarikan yang tersendiri. Kena rasa sendiri baru boleh buat penilaian. Kalau aku cakap kena cuba di Kaili's kalau tak kena dengan selera korang nanti marah pula. Kalau nak rasa fish and chips dari kedua-dua kedai pun boleh - beli sajalah satu set dari kedua-dua kedai. Senang dan selesai masalah. Kami order dua set dari Kaili's dan dua set dari Cicerello's. Kami tapau dari Cicerello's dan makan di kawasan Kaili's. Aku personally suka fish and chips dari Kaili's tapi Cicerello's punya pun sedap juga. Haaa.. Dah pening nak pilih kan ? Order sajalah mana-mana yang korang nak cuba.

Halal atau tidak ?

Kalau kita nak cari tanda logo halal memang tak akan jumpa disini. Jadi gunakan garis panduan yang telah ditetapkan untuk memastikan yang makanan yang dihidangkan adalah halal atau tak. Kami dah bertanya sehabis baik dengan pekerja untuk memastikan fish and chips yang kami makan adalah halal. Tak boleh juga kita nak main bedal saja. Kami tanya mengenai minyak yang digunakan untuk goreng ikan, bahan-bahan yang digunakan untuk menyalut ikan (fry batter) dan sama ada alcohol digunakan atau tak. Semua pekerja sangat baik melayan - Diorang dah biasa diterjah dengan soalan-soalan oleh Muslims. Untuk kepastian dan kepuasan hati sendiri, tolong tanya again sebelum buat pesanan. Kalau dari awal dah terbit rasa was-was dan syubhah.. adalah lebih baik korang tak makan langsung.


Outdoor dining area di Cicerello's.

Kaunter memesan makanan di Cicerello's.

Indoor dining area di Cicerello's.

Outdoor space di hadapan Kaili's. Makan sambil mengadap harbour.

Wajib cuba sotong goreng tepung di Cicerello's. Sedap !!

Aku suka sangat kawasan Fremantle sebab rasa tenang dan cantik. Kalau korang nak lepak sini tak payah rushing sangat unless itinerary terlalu padat. Santai sudah.. dan slowly enjoy permandangan sekeliling. Makan dan bersembang santai bergurau senda. Datang waktu petang-petang pun menarik sebab suasana syahdu sikit. Tak kalut tak bising sangat. Selain daripada tempat-tempat yang kami terjah sebenarnya ada banyak lagi yang menarik seperti : Fremantle Prison, Round House, Fremantle Arts Centre, Esplanade Park dan Bathers Beach. Lepas makan around 5:00PM kami terus balik ke Airbnb. Untuk hari ketujuh memang aku tak plan untuk meronda sampai lewat malam. Kami kena balik dan rehatkan badan untuk trip esok harinya yang memerlukan tenaga yang banyak. Perjalanan juga jauh jadi eloklah balik berehat. Seronok juga balik awal dapat lepak sambil tengok rancangan di TV. Rasa macam locals pun iyaaa juga.

Baca : TRIP TENGOK DOLPHIN DI MANDURAH DAN SOLAT DI MASJID AR-RUKUN

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

32 comments:

  1. TEMPAT CANTIK MAKANAN LAUT MEYELERAKAN MMG BEST TU

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau melepak duduk situ tak makan tapi nak melepak pun rasanya berjam jam boleh. sebab cantik sangat suasananya =)

      Delete
  2. perthhhh...bestnya sotong celup tepung ituu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap. tapi sotong celup tepung di Malaysia pun sedap juga =)

      Delete
  3. wah syoknya g jejalan tmpat org,,..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali CikNor.. ni da nak setahun balik.
      ceritanya tak habis2 lagi hehe..

      Delete
  4. wahhh bile kite dpt nk gi sini ehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah. kita doakan untuk semua ada rezeki
      pergi berjalan2 juga. aamin =)

      Delete
  5. AAAAAAA!!!! Kenapa sotong goreng tepung dia macam AMAZING gilaa? Btw, for you Perth ni okay ke travel solo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang menggoda dan sangat sedap. but yang ada kat Malaysia pun sedap juga. insyallah selamat untuk travel solo. ramai juga yang da cuba..

      Delete
  6. Anonymous29 July, 2019

    saya makan kat kaili's, kat cicerellos takda try pulakk. mungkin rasa kedua-dua ni hampir sama jekan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lebih ada kurang tapi basically fish n chips saja. mana2 pun macam lebih kurang saja hahaha.. akak lagi suka sotong goreng tepung tu =D

      Delete
  7. Cantik juga view di sekitar sea container tu CT.. lama tak jejak sini.. Bestnya Perth.. bila nak sampai sana ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat tempat container tu biasa2 je banyak rumah2 orang. cntik sebab tepi sungai tapi yashee je rasa. memang sesuai singgah amek gambar je. nak lepak tak rasa sangatla..

      Delete
  8. Shu makan di Kaili's. yang best, sepupu siap tapau sos dari rumah baru puas makan.. hehehehe shu g waktu malam, jadi pemandangan amatlah terhad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe memang elok bawa sos sendiri sebab sos pun diorang jual. mahal pulak tu untuk sikit sangat. orang melayu kena ada sos baruuu jalan hehe..

      Delete
  9. Bila nak ada rezeki untuk jejak Ausie ni? Teringin juga nak rasa fish & chips dekat Aussie ni. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah dah tu pegi Korea lama lama.. pegi Australia pulak huhuhu..

      Delete
  10. sedapnya.. fresh2 semua

    ReplyDelete
  11. menarik sea container buat style mcm tu tapi mcm seriau jgk...hehe..kt oversea, fish n chips + kebab..yg femes..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha sama kak sama !! i had the same thought. macam mana kalau tetiba skru dia tercabot dan semua jatuh berderai. memang ada terfikir gituu..

      Delete
  12. bgs betul diorg. jwb baik2. sbb diorg jg yg untung ramai tourist muslim plh n mkn masakan diorg, kn? jgn jd cm kt sini. br tanya sket dan muncung sedepa

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu betul. diorang x lokek nak menjawab. tapiii ada juga CT penah baca yang diorang main ngaku je xde benda alah tu semua sebab malas layan. tapi apa-apa pun itu sekadar pandangan jadi kita buatla yang terbaik untuk memastikan kita boleh makan..

      Delete
  13. bagus siti share pasal makanan tu halal ke tak tu ha...sebab kita selalu baca kat IG-IG traveller lain, ade je yang nak kondem, tanya terang2 situ, halal ke tak..personally, I think it is an offence sebab orang tu da makan kot, ko tanya pulak "halal ke?" aduhhaiii...melainkan orang tu memang nampak life dia jenis belasah halal haram, ko nak tanya camtu boleh lahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. ofcozla orang tu dah tanya halal or not sebelum dia bedal. mungkin ada yang tak kisah tapi hakikatnya ramai yang kisah. mesti punya kita kaji selidik dulu janganla main makan ja.. semua tu nak jadi darah daging kita.

      Delete
  14. Bagus mereka sudi melayan pertanyaan kita mengenai bahan yang digunakan.. Bila dah yakin, bolehlah makan dengan tenang kan Siti.. Nampak menarik menunya..
    Teruja pula tengok kontena yang disusun melengkung tu.. Cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. those yang kerja dalam bidang makanan disana rasanya dah serba faham dengan hukum orang Islam. mungkin ada segelintir yang tak suka tapi most of them sangat particular pasal ni.

      Delete
  15. Bestnya Siti. Adoi la bila baca cerita jalan jalan Siti ni rasa semalam juga nak tempah tiket kapal terbangnya tapi tuh la tabung tuh liat betul nak penuh:))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe kak slowly penuhkan tabung.. maintain each month kena menabong baru dapat penuh cepat sikit..

      Delete
  16. bestnya dapat berjalan tempat orang, lagi best bila jumpa kedai yg friendly melayan soalan pelanggan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah kat sana depa willing je nak tolong jawap sebarang soalan =)

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.