Perth Western Australia Day 1.1 : Shopping Souvenirs Di E-Shed Markets & Fremantle Market | SITI.YANG.MENAIP

Perth Western Australia Day 1.1 : Shopping Souvenirs Di E-Shed Markets & Fremantle Market

/
16 Comments
July 04, 2016
Entri sebelumnya di SINI.
29 Mei 2016 [Ahad]

JALAN-JALAN KE PERTH WESTERN AUSTRALIA | SHOPPING SOUVENIRS MURAH DI E SHED MARKETS DAN FREMANTLE MARKET. Hari pertama di Perth dah tak sabar nak melabur membeli belah especially souvenirs. Kami hanya memandu santai sekitar Perth. Belum memulakan road trip kita relax dulu. Kami akan pergi cari souvenirs murah dan banyak pilihan di E Shed Market dan singgah di Fremantle Market. Sepanjang trip memang dalam suasana yang santai no rush. Kita dah sediakan itinerary sebagai rujukan tapi kena ada flexibility tak boleh rigid sangat. Cantiknya cuasa dengan langit biru terbentang luas. Sunscreen sangat penting sebab cahaya matahari di Australia usually direct dan eloklah kita berjaga-jaga. Takut nanti sunburn pula. Pakai light jacket dah cukup. Dengan suhu sejuk dan nyaman kita disarankan untuk always apply lotion atau moisturizer untuk elak kulit jadi kering dan gatal. Destinasi pertama selepas dah selesai urusan kereta adalah ke E Shed Markets yang terletak di Fremantle.

 BELI SOUVENIRS MURAH DAN PELBAGAI PILIHAN E SHED MARKETS FREMANTLE

Terus shopping souvenirs tak beragak dah. Selalunya orang-orang lain shopping dekat nak balik tapi kami terlebih excited awal-awal lagi dah laburkan duit shopping souvenirs. E Shed Markets adalah tempat tumpuan pelancong-pelancong untuk beli souvenirs dengan harga yang lebih murah berbanding di kawasan lain. Murah tak murah sangat juga. Harga boleh tahan dengan tukaran currency kita yang tak stabil. E Shed Markets adalah satu bangunan macam gudang yang ada banyak kedai-kedai menjual pelbagai benda. Nak makan pun ada options yang pelbagai dan pilihan makanan halal pun ada. We had our breakfast cum lunch makan kebab Arab. Dapat lepas rindu pada kebab sedap yang aku makan di Melbourne. Averange harga satu hidangan adalah 10AUD (RM31.70 approx) - 15AUD (RM47.55 approx). Mahal tapi nak buat macam mana dah berada di tempat orang. Majoriti peniaga memang menjual souvenirs dan pilihan yang banyak buat kita jadi rambang mata nak memilih. Antara kedai-kedai yang menjadi pilihan pengunjung adalah Aussin dan Megabes Products kerana menjual souvenirs dengan harga yang murah. Bersebelahan saja kedai-kedainya jadi senang nak buat comparison harga. Kedai sempit penuh dengan barang dan orang pula memang ramai jadi agak sesak. Nikmat nak shopping tak berapa nak ada sebab kena berhimpit-himpit.

Harga souvenirs pula ada serendah 1.00AUD (RM3.17 approx). Tshirt ada dua jenis. Made in China atau Made in Australia. Harga obviously tak sama. Made in China lebih murah around 3.99AUD (RM12.65 approx) or more. Made in Australia pula berhaga 8.99AUD (RM24.50 approx) or more. Ada designs yang sama tapi dari sudut kualiti dan kemas menang Made in Australia. E Shed Markets hanya beroperasi pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad saja bermula pukul 09:00AM sehingga 05:00PM. Inilah sebabnya aku plan hari pertama terus ke E Shed Markets memandangkan kami sampai ke Perth pada hari Ahad. Takut tak sempat nak singgah sebelum balik. Jadi rancanglah perjalanan baik-baik.

Parking berbayar. Estimate berapa lama kita nak spend masa di E Shed Markets dan masukkan plat kenderaan. Boleh bayar pakai card credit juga. Print receipt letakkan di cermin kereta.

Kawasan parking yang luas.





Kawasan untuk makan yang selesa.




Kalau nak ke Rottness Island boleh terus ke B Shed yang bertentangn saja dengan E Shed Markets untuk naik feri Rottness Express. Dalam booklet Hello Perth yang dikutip di Perth Airport ada discount harga tiket feri. Tak pasti harga tiket ke Rottness Island dan jadual pergerakan feri macam mana. Masa plan itinerary rasa macam tak nak pergi tapi bila dah balik menyesal pula. Tak apalah ada rezeki kita pergi lagi. Dalam nak berjimat aku hanyut sekali borong macam-macam. Banyak beli tshirts Made In Australia walaupun sedikit mahal dan bags yang comel-comel. Belajar dari kesilapan lepas, this time dari awal aku dah senaraikan apa souvenirs yang nak dibeli dan untuk siapa supaya tak berlaku pembaziran. Jimat masa juga sebab tak perlulah dah sampai kedai baru terkial-kial nak ingat senarai nama. Kalau nak ke Sempat bersembang dengan seorang student Malaysia yang kerja part time di Megabes Products tanya dimana sesuai nak perform solat. Dia selalu bentang sejadah tepi kedai dan selamba solat. Kental jiwa. Lorong yang dimaksudkan memang agak tersorok dan sunyi. Kami bersetuju untuk solat disitu pergi ambil wuduk dan dengan selamba juga menunaikan solat. Ada juga orang lalu lalang tapi tak ramai dan they did not bother pun. Mungkin juga mereka dah biasa tengok orang solat di merata tempat.

BELI SAYUR-SAYURAN, BUAH-BUAHAN DAN LENCANA PATCHES DI FREMANTLE MARKET

Niat utama ke Fremantle Market adalah semata-mata untuk beli patches atau lencana. Dah alang-alang nak pergi kita terus sajalah meronda sekeliling kawasan. Kalau nak masak boleh beli seafood, sayur-sayuran dan buah-buahan segar disini. Parking agak susah nak jumpa mungkin sebab weekends jadi orang sangat ramai. Semua parking kena bayar sama konsep seperti parking di E Shed Markets. Estimate waktu dan nilai bayaran akan keluar. Print receipt dan pamerkan di dashboard. Fremantle Market pun hanya beroperasi pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad bermula pukul 08:00AM sehingga 06:00PM. Macam-macam benda ada disini. Street food pun banyak menggoda semuanya tapi tak boleh makan. Ada beberapa options kedai-kedai yang menjual makanan-makanan halal sekitar Fremantle yang boleh dicuba. Antaranya adalah Charcoal Chicken dan Istanbul Restaurant. Korang pun boleh pergi makan fish and chips di Kaili's atau Cicerello's yang famous. Kami dah makan di E Shed Markets jadi masih kenyang.







Nak kongsikan lokasi sebenar kedai patches atau lencana aku tak ingat sebab memang sakan kami meronda sekeliling Fremantle Market. Tapi taklah susah juga nak jumpa. Memang banyak sangat pilihan yang unik dan cantik. Design memang lain dari yang lain dan rasanya tak jumpa di kedai-kedai souvenirs yang lain. Dulu pergi Melbourne langsung tak jumpa sebiji pun patches atau lencana dan akhirnya beli di Fremantle Market untuk. Kalau korang memang pengumpul patches atau lencana memang wajib datang ke kedai ni di Fremantle Market. Aku suka kumpul patches dan lencana tapi tak jahit atau tampal dimana-mana pun. Simpan saja buat koleksi.

COTTESLOE BEACH DAN SCARBOROUGH OBSERVATION RESORT

Dah dua markets diterjah memang terasa penat. Terus saja kami menghala ke Scarborough untuk check in dan berehat. Musim sejuk siang sangat limited. Dalam perjalanan sempat singgah sekejap di Cottesloe Beach yang dekat sangat dengan Fremantle. Biasa-biasa saja pantainya tak ada orang mandi pun. Kalau tak mahu singgah pun tak apa. Kerusi pun ada beberapa saja yang disediakan. Bukan kawasan yang menarik untuk melepak selain cuci mata tengok sceneries. Atau kami yang salah lokasi tak tahulah. Ada beberapa orang yang bersiar-siar bawa anjing. Rumah-rumah di kawasan ni sangat cantik. Untung ada rumah besar mengadap laut. Tenang jiwa hari-hari tengok permandangan. Angin agak kuat dan nyamannya.






 





Check-in untuk dua malam di Scarborough Observation Resort di Scarborough. Kenapa pilih nak tidur di Scarborough pun tak tahulah. It happened to be that way. Tak adalah reason sangat pun. Kalau ada pun mungkin sebab Scarborough terletak di tengah-tengah antara laluan yang bakal kami tempuh hari berikutnya. Ambil kunci di kaunter Sunmoon Hotel boleh terus masuk ke apartment. Receptionist adalah orang Malaysia yang dah lama berhijrah ke Perth. Senang komunikasi jadinya. Tak ada gambar apartment tak teringat pula nak ambil. Aku rasa memang sepanjang trip aku tak ambil gambar lodging. Malas dan time check-in camera entah kemana hala. Kalau nak tengok gambar boleh tekan SINI. Ada dua bilik dan satu toilet dan dapur lengkap dengan pekakas. Selesa sangat-sangat dan harga pun murah. Dua malam untuk empat orang hanya 190.40AUD (RM603.57 approx). Parking area depan resort saja dan dekat dengan Coles dan petrol station. Kami decided untuk dinner di Nandos Scarborough. Portion boleh tahan besar dan mengenyangkan. Kalau small appetite silalah beragak bila buat order takut membazir. Boleh pergi ke kedai makan halal yang lain tapi jauh sikit. Kami dah penat nak jalan jauh nak yang cepat. Jalan kaki saja dari Scarborough Observation Resort. Harus pulang berehat untuk menempuh perjalanan hari esok yang panjang. The world is big and I want to have to have a good look at it.

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

16 comments:

  1. SUKANYA SITI TRAVEL DI SANA

    ReplyDelete
  2. Betul tu CT... saya pun rasa macam banyak lagi tempat yang tak sampai lagi di Western Aussie ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan PLM.. besar sangat negerinya.. kalau dapat pergi lagi pun CT tak kisah sebab banyak lagi tak tengok..

      Delete
  3. rasanya harga standard je kot..macam kat victoria market jugak. Rindunya aussie bila baca ni. tapi Kaili's tu memang selalu baca malaysians pergi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahal lagi kak di WA daripada di Syd and Mel.. CT beli sikit (baca : banyak) hahaha lepas tu menyesal sebab nampak da game depa berniaga..

      rindu ? heee AA ada bau2 Adelaide tak lama lagi.. Malindo da ke Brisbane. you name it and lets go =D

      Delete
  4. Wahhhh seronoknya pantai depan rumahh...aih romantiknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tak nampak pun depan rumah.. bolehlah dengar bunyi tu ehe..

      Delete
  5. selesa nampaknya dua2 market tu..cuma kedai je nmpk kecik, kena berhimpit-himpit..

    teruja nk gi Aussie plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. EShed okay selesa.. Fremantle Market tu kena himpit sket. ramai sangat orang weekends jadi sesak. tapi happening seronok =D

      Delete
  6. InshaAllah lagi beberapa hari nak pegi sana..tq for info..
    penulis blog seciput awal… https://rosapegitravel.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaah nanti kongsikan cerita ya. CT pergi baca nanti =)

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.