WINTER TRIP | SOUTH KOREA 2016 : DAY 2.0 - IGIDAE PARK + ORYUKDO SKYWALK | SITI.YANG.MENAIP

WINTER TRIP | SOUTH KOREA 2016 : DAY 2.0 - IGIDAE PARK + ORYUKDO SKYWALK

/
64 Comments
February 28, 2016
Entri sebelumnya di SINI.
16 Januari 2016

JALAN-JALAN TRAVELOGUE KOREA MUSIM SEJUK | JALAN-JALAN BUSAN - IGIDAE PARK DAN ORYUKDO SKYWALK. Sebelum keluar meneruskan aktiviti seterusnya di Busan kami dah kemas barang-barang terus check out dan simpan barang-barang di lobby. Satu malam saja menginap di Welcome Busan Guesthouse. Seronok sebab dapat merasa tidur hostel campur dengan orang lain. Ada dari China dan Korea. Language barrier juga tak jadi halangan masing-masing boleh berbahasa Inggeris. Alhamdulillah tak jadi yang bukan-bukan. Kadang-kadang yang merisaukan bila tidur campur adalah penerimaan dan pandangan bangsa dan agama lain terhadap Islam. Kami bangun solat pun yang lain-lain okay saja tak pedulikan apa kami buat. Ada beberapa tempat menarik sekitar Busan yang kami dah target nak pergi before bergerak ke next destination iaitu Igidae Park dan Oryukdo. Disekitar kawasan Oryukdo ada beberapa tarikan menarik - Oryukdo Island, Oryukdo Skywalk dan track untuk walking trail. Boleh hiking atau bersiar-siar di tepian laut. Cadangan asal sebelum berlepas ke Busan adalah untuk ke Gyeongju dan ambil day tour. Tapi fikir balik kami takut terkejar-kejar. Breakfast roti jem dan telur rebus di Welcome Busan Guest House dan grilled mackerel dari Jagalchi Market baki dinner malam sebelumnya. Strawberries manis dan gebu juga.

CARA UNTUK KE ORYUKDO SKYWALK
(DARI BUSAN STATION)

1. Naik bas No. 27 dari Exit 10 Busan Station
2. Terus saja ke Oryukdo SK View Humun Bus Stop 
3. Jalan lebih kurang 300m untuk sampai ke destinasi

Kami hanya refer pada information di atas. Dari Choryang Station kami perlu ke Busan Station. Siap sedia untuk bergerak. Turun dari tangga lobby terpandang papan notis yang disediakan oleh pihak hotel. Tak perlu susah payah ke Busan Station. Ada cara lain untuk ke Oryukdo Skywalk dari Choryang Station yang jauh lebih mudah dan menjimatkan masa. Bus yang sama dari Busan Station akan lalu Choryang Station juga jadi boleh terus naik dari Choryang Station terus ke Oryukdo Skywalk cuma kena keluar ikut exit lain. Tak jadi masalah senang saja. Kita turun ke station dan keluarlah semula ikut Exit 12. Kalau korang tak menginap berdekatan Choryang Station, pandai-pandailah atur perjalanan. Senang naik bas dari Busan Station atau Choryang Station.

CARA UNTUK KE ORYUKDO SKYWALK
(DARI CHORYANG STATION)

1. Naik bas No. 27 dari Exit 12
2. Terus saja ke Oryukdo SK View Humun Bus Stop 
3. Jalan lebih kurang 300m untuk sampai ke destinasi

Welcome Busan Guesthouse ada menyediakan notes ringkas cara-cara untuk ke Oryukdo Skywalk terus dari Choryang Station.

Exit 12 Choryang Station.

Bas nombor 27 dah sampai. Jom kita ke Oryukdo Skywalk.

Kalau ikut jarak yang aku tengok di Google Maps, perjalanan hanya mengambil masa selama satu jam tapi aku rasa tak sampai satu jam pun dah sampai. Mungkin hanya 30-45 minit bergantung pada keadaan traffic on that day. Jadi pandai-pandailah budget masa. Elok anggarkan satu jam untuk perjalanan pergi dan satu jam untuk perjalanan balik. Menghampiri kawasan Oryukdo akan ada satu pintu gerbang besar. Nampak saja SK View (apartments) kami pun turun. Tapi belajarlah dari kesilapan kami. Jangan turun lagi sebab jauh kena menapak. Bas akan berhenti di hujung jalan untuk u-turn. Patutlah dari jauh nampak banyak bus tersadai di hujung jalan. Kami yang terlebih bersemangat turun awal terpaksa menapak jauh sikit. Syukur cuaca sejuk mendung berangin jadi tak kisah sangat berjalan jauh. Kalau tengah hari rembang musim panas matahari mencanak atas kepala mesti dah berpeluh-peluh.

After 10 minit menapak dari entrance SK View. Masih jauh kena menapak.

Bus Busan City Tour.

IGIDAE PARK ORYUKDO / COASTAL WALK

Bila sampai hujung boleh pilih nak pergi kemana dulu. Igidae Park di sebelah kiri atau terus ke Oryukdo Skywalk di hujung jalan. Kami pergi Igidae Park dulu sebab kawasan luas jadi perlukan masa nak meronda. Hiking trail yang disediakan mempunyai laluan yang agak panjang. Coastal walk pun mungkin juga sebab tepi laut. Ramai Ahjusshi Ahjumma tengah bersiap sedia dengan hiking gear masing-masing untuk memanjat. Kagum sungguh tengok fitness stamina yang ada. Aku dah lesu baru menapak sikit. Nak naik ke Igidae Park kena panjat tangga atau jalan cerun hampir 90 degree kecuraman. First time berdepan dengan situasi macam tu. Tercungap-cungap memanjat tak cukup nafas. Malu dengan Ahjusshi dan Ahjumma. Sampai atas masih kena teruskan lagi perjalanan. Banyak tangga sungguh negara ni. Aku panjat sikit saja nak bergambar punya pasal. JM teruskan ikut laluan trail yang disediakan seorang diri while aku tunggu dibawah layan perasaan. Aku kirim camera minta tolong JM ambil gambar ada apa atas sana. Tak larat nak paksa diri memanjat tangga. Takut kalau nanti pinggang tergeliat tiba-tiba buat hal. Kalau cramp kesian kat JM kena dukung aku pula.

Igidae Park dan Oryukdo Skywalk dihujung sana. Pokok dah togel kekeringan tetap cantik.

Oryukdo Observatory Deck. Pulau-pulau di sekitar Oryukdo Island.


Laluan bertangga sana sini. Kalau rajin boleh pergi naik memanjat.

Oryukdo Skywalk dari laluan trail.




Seronok lepak di Igidae Park. Banyak tempat duduk disediakan. Sambil tunggu JM meronda aku duduk saja tengok gelagat orang-orang ramai. Antara lokasi menarik untuk picnic. Bawa bekal dari rumah dan makan sama-sama di Igidae Park. Dah puas cuci mata dari atas, kami turun pula ke Oryukdo Skywalk. Ramai juga umat manusia yang ada. Masing-masing bawa keluarga atau partner. Bagus juga orang ramai, tak adalah sunyi terasa. Nak lalu di atas jambatan Oryukdo Skywalk kena pakai sarung kasut yang khas. Jangan risau free saja dia tak minta duit. Akan ada Ahjusshi kasi sepasang untuk kita. Tak perlu buka kasut pun terus saja sarung kasut yang kita pakai. Comel sangat.

ORYUKDO SKYWALK BUSAN

Oryukdo Skywalk sebenarnya adalah sebuah jambatan transparent yang dibina menjulur ke tengah laut. Tidaklah jauh ketengah sangat acah saja lebih. Sepatutnya nampak clear bawah jambatan tapi tak tahulah kenapa cermin kaca berdebu atau bercalar dan macam dah kotor. Tak clear langsung nak nampak batu-batu besar bawah jambatan. Mungkin sebab tu kena pakai sarung kaki khas. Tak nak permukaan cermin semakin rosak. Terkilan rasa tapi tak dapat nak buat apa-apa. Aku harap pihak Oryukdo Skywalk dapat baiki balik keadaan cermin supaya kembali superb. Kita enjoy sceneries saja yang mampu. Cantik sebenarnya coastal area di Busan dengan laut luas dan batu-batu besar. Nampak kelam dalam gambar sebab cuaca sedikit mendung jadi mood pun suram gloomy.



Ahjusshi cari pasangan kasut khas. Dah pakai baru boleh lalu di Oryukdo Skywalk.

Kami dah ready. Kelakar pula rasa pakai benda ni.



Manusia yang ramai terpaksa berhenti satu sudut berhimpit-himpit semata-mata nak ambil gambar yang cantik. Nak enjoy view pun rasa terganggu.

Lantai dah tak clear. Kabur tak nampak bawah.

Aku nak bergambar seorang Ahjusshi dan anaknya berminat pula nak join sekali. 

Kalau korang memang dah tak tahu nak buat aktiviti menarik apa lagi di Busan dan tak mahu mengeluarkan belanja yang banyak elok juga pergi ke Oryukdo. Ada lagi beberapa aktiviti yang best selain dari Oryukdo Skywalk. Walaupun kecewa cermin kabur, permandangan yang dijanjikan memang cantik sangat. Boleh singgah untuk tengok nature tapi kalau saja-saja dan masa pun limited skip sajalah. Boleh pergi tempat lain yang lebih berbaloi dah sampai dari jauh. Bukan selalu pun kita dapat travel jadi kena rancang dengan teliti.

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

64 comments:

  1. bestnyer..tp bila terbaca Busan tu terus teringat zombie..apadaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ni pengaruh movie ni.. nasib iols tak tengok citer tu =D

      Delete
  2. Replies
    1. alamak awaaak jangan gitu.. meh awak banje kite pegi sana hahaha..

      Delete
  3. okay akak tunggu ... cepat sambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe sabar na.. kena kumpul kekuatan nak menaip =D

      Delete
  4. CANTIKNYA SEMUA PIC VIEW AGAKNYA BOLEH TAK SAMPAI KE SANA BILA2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah kak.. ada rezeki Allah izin insyallah boleh =D

      Delete
  5. bestnyeeee. bbtw suka blog ni kemas dan gmbr cantik je. keep it up :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kasih daun keladi.. kalo suka marila singgah lagi =)

      Delete
  6. aaaaaa teringin nak gi sniiii.. taktau lah bilaaa T_T

    ReplyDelete
  7. sarung kasut bagi mengelakkan cermin rosak agaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. itula kot purpose tapi macam dah rosak je.. kena ganti cermin baru ehhe..

      Delete
  8. Replies
    1. hehe tak Uncle.. CT panjat tangga sikit je.. atas2 tu JM naik sorang..

      Delete
  9. Takut jgk bridge kaca tu runtuh dh ramai sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak akaak hehee.. tak terpkir ke situ =P

      Delete
  10. Oryukdo coastline tu lawa rupanya..mcm kt aussie sikit ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. lawa lautnya tapi track tu tak sure hehe.. tak naik pun sampai atas..

      Delete
  11. Lepas tengok train to Busan and baca Kak Siti punya post ni lagi buat saya rasa macam nak pergi Busan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe akak tak tengok pun citer tu.. tak minat seram2 tekejut2 ni hehe.. hhuurm kalo boleh esok lusa nak pegi sana lagi =D

      Delete
  12. Maknanya kalau lantai cermin kabur, tak mencabar la... silakan mencuba yang kat China tu... ada brani...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe tidak berani !! Oriental Shanghai pun da gigil. bukanlaa nak mencabar tu tapi nak tengok laut kat bawah tu. and takde tinggi sangat pun =P

      Delete
  13. Best kan Igidae park? tau tak kita jenis belajar cara nak g je tapi cara nak blk xtau..kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik.. cuma kecewa cermin skywalk tu je.. adoiyai.. habis tu balik cem mana ? naik balik la bus tu hahaha..

      Delete
  14. Salam Sis..lama x ziarah... Subhanallah, cantik sangat pemandangan tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi.. tak apa free free mai singgah hehe..

      Delete
  15. tenok hiking trail, rindunya nak hiking

    ReplyDelete
  16. gambar yang last tu, uncle tu terpedaya... should tengok atas instead of tengok fon.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh anak dia terer pandang camera.. sporting jugak uncle ni bergambar..

      Delete
  17. ramainyaa.. semua berpusu-pusu ye atas tu.. jenuh jgak nak ambek gambaq cun tanpa ada org lain.. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula.. tengah cuti agaknya semua keluar rumah pergi jalan2.. hehe..

      Delete
  18. eh lupa nak cakap, kenapa notes diorang comel sgt.. kalau kat sini mesti official printed hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kreeetip gitula.. kalo kita mesti flyers bercetak and info pun skema hehe.. ni guesthouse je maybe lebih santai..

      Delete
  19. Kalau Sha takpe kut kabur sikit cermin Oryukdo Skywalk tu. I is gayat, hehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tak tinggi sangat tapi kat tebing curam jugakla. cuma cantik batu2 bawah tu sayang kabur..

      Delete
  20. Skywalk tu gayat. Cermin transparent pulak tu. Uiii ngerinya bawah tu pulak laut. Seram je rasa ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cermin tu dah kotor kak.. x clear pun bawah tu.. x nampak apa pun hehe..

      Delete
  21. ada baru berdiscuss2 dgn my partners.. terasa nak jejak Busan ni.
    nanti akak baca blog awak lah ye..
    ikut je satu2 yr itin ni.
    senang keje akak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tunggu CT update tatau bila nak habis hehe.. lembab bebenar nak habis citernya hehee..

      Delete
  22. Kalau akak confirm gayat..tp kalau tak cuba rugi plak kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya tak adalah tinggi sangat.. tapi gayat juga cuma tak clear lantai tu ehehe tapi yes !! da sampai rugi tak join..

      Delete
  23. cantik-cantik semua picture dalam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. part jambatan kaca tu mesti seram juga kan

      Delete
    2. cermin kotor tak clear pun bawah tu hehehe.. jadi tak seram sangat =D

      Delete
    3. kalau i mesti gayat gak walaupun x clear. huhu

      Delete
  24. syoknyaaaa jalan2 awal2 sebelum winter bebetul sampai ni syok la kan. takde rasa panas membahang matahari atas kepala

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ni tengah peak winter ni kak.. tapi sini memang tadak snow. sejuk gedi gilaaa ni tapi best best.. peloh xdak..

      Delete
  25. Replies
    1. memang cantik tapi cuaca mendung.. kalau sunny lagi meriah =)

      Delete
  26. Siti nanti nak ikut gak siti p jalan jalan boleh. Hehe

    ReplyDelete
  27. bestnya sis jealous :( hehe
    http://mellyacrayola.blogspot.com/

    ReplyDelete
  28. seronoknyaaa jalan2. tpi letih je jauh jalan..

    ReplyDelete
  29. nice photos, cantik kan tempat nih memang awesome

    ReplyDelete
  30. Saya akan ke korea selepas balik dari jepun
    Terima kasih share ni.

    ReplyDelete
  31. Ct...really miss u. Secara honestly..dah byk tertiggal cerita. kene tamatkan utk cita setahun ni..baru blh updated balik....apa2 pun..hai again!

    ReplyDelete
  32. Hi, CT! Rasa macam dah bertahun tak datang sini! Jenguk2 dulu. Nanti dah panas enjin akak serang!

    ReplyDelete
  33. ala, syg cermin tu kabur, klau x mesti gigil gayat, haha!

    ReplyDelete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.