MELBOURNE VICTORIA 2015 | AUSTRALIA : DAY 2.2 - CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM | SITI.YANG.MENAIP

MELBOURNE VICTORIA 2015 | AUSTRALIA : DAY 2.2 - CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM

/
138 Comments
October 06, 2015
Entri sebelumnya di SINI.
15 September 2015

JALAN-JALAN TRAVELOGUE MELBOURNE VICTORIA | AUSTRALIA PHILLIP ISLAND - CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM. Marilah kita lupakan kesenduan di Cape Woolamai. Baik kita teruskan saja perjalanan ke destinasi seterusnya yang lebih gempak dan awesome. Macam tak nak balik hampa tau dak rasanya sebab dah terpukau dengan keindahan di Churchill Island Heritage Farm yang terletak di Phillip Island. Aku cakap dah, kat Phillip Island memang ada banyak tempat menarik untuk dilawati. Before aku membebel lebih panjang, senang hati untuk ingatkan korang, post kali ini agak panjang dan penuh gambar. Harap korang bersabar rasa nak kongsikan semua benda supaya korang pun tergoda nak datang ke Churchill Island Heritage Farm. Phillip Island adalah sebuah pulau yang berada tak jauh dari Melbourne. Churchill Island pula adalah satu lagi pulau yang berada di dalam kawasan Phillip Island. Churchill Island Heritage Farm adalah satu taman yang terletak di dalam kawasan Churchill Island yang berada di Phillip Island. Complicated bunyinya jaja buat korang pening kepala.

LOKASI CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM DI PHILLIP ISLAND


Perjalanan hanya sekitar sepuluh hingga lima belas minit saja dari Cape Woolamai dengan menaiki kereta. Majoriti tempat-tempat menarik sekitar Phillip Island memang dekat to one another. Jadi sekejap saja dah sampai. Jom kita mulakan journey ke Churchill Island Heritage Farm. Mata dijamu keindahan alam sebaik saja melintasi jambatan untuk ke Churchill Island Heritage Farm. Permandangan sangat cantik di kiri kanan jalan walaupun hanya semak dan tumbuhan liar. Ada juga sedikit teluk yang memisahkan Phillip Island dan Churchill Island. Jaga-jaga air pasang surut. Kadang-kadang air pasang naik sampai ke atas jalan memang kenderaan tak boleh lalu. Aku suggest korang berhenti sekejap untuk ambil gambar sekeping dua buat kenangan.





CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM

Dah tu jom kita park kereta dan mulakan explorasi. Beli electronic ticket di kaunter. Satu tiket untuk semua. Hanya kami berempat saja yang masuk. AK seperti biasa menghilangkan diri melayan perasaan seorang diri. Tabahlah dia tunggu kakak-kakak meronda. Churchill Island Heritage Farm dibuka dari pagi sampai petang. Aku target untuk sampai around pukul 2.00PM sebab aku nak kejar few shows yang dijalankan disini. Kita boleh tengok Cow Milking (2.10PM), Sheep Shearing (2.30PM), Whip Cracking (2.45PM), Working Dogs (3.05PM) dan sekali lagi sesi Sheep Shearing (3.20PM) di Churchill Island Heritage Farm. Yang lain-lain aku tak teruja. Pass. Tapi Cow Milking dan Sheep Shearing aku nak tengok. Korang kena make sure timing setiap show jadi tak adalah ternanti-nanti atau terlepas. Waktu setiap show mungkin berubah-ubah mengikut season jadi kena selalu jenguk website rasmi untuk sebarang update. Waktu beroperasi juga mungkin berbeza. This is the reason why planning is very important.

ENTRANCE FEE
Adult ($12.25)
Children 4-15 Years ($6.15)
Pensioner ($8.55)
Family 2 Adult 2 Children ($30.65)

OPERATION HOURS
10.00AM - 5.00PM


Disambut padang luas sebaik saja melepasi gate entrance ke Churchill Island Heritage Farm. Subhanallah. Cantik sangat tempat ni. Dari sini dapat nampak laut yang mengelilingi Churchill Island and clear blue sky yang memukau. Superb. Ada beberapa ekor kuda dan kerbau yang dibiarkan bebas tapi dibatasi pagar. Tak adalah dikepung dalam kandang yang sempit. Tapi ayam memang bebas merayap. Sangat sesuai buat korang yang suka binatang. Terasa vibe seolah-olah berada di countryside yang selalu kita tengok dalam filem Hollywood. Kami duduk melepak saja disini sambil tunggu masa untuk show yang pertama. Terus lupa kesenduan kenangan di Cape Woolamai. Hati terus terubat sebaik saja sampai di Churchill Island Heritage Farm.















PENGALAMAN PERTAMA PERAH SUSU LEMBU

Time untuk first show. Kita kena menapak sikit untuk ke kandang yang terletak di belakang kawasan Churchill Island Heritage Farm. Kaki lembu akan diikat. Berani tak ikat kalau rela lebam mata kena tendang nanti. Dahlah nak perah *** lembu. Ada teknik dan cara yang tertentu ya kawan-kawan. Jangan main picit saja. Menyalak pula lembu tu nanti. Kesian. Dua orang abang mata biru yang handsome memulakan tugas masing-masing. Tiba-tiba focus kepada lembu beralih. Kagum sebab nak perah susu lembu pun pakaian kemas. Aku serious tak sangka yang tourists akan dapat pengalaman memerah susu lembu. Aku ingatkan demonstrasi semata jadi tak ada any expectation. Bila pekerja mula buka penghadang aku super excited. Boleh cuba perah susu lembu. Standby camera siap untuk record moment. Sebelum kita diberikan keizinan untuk memerah susu lembu, make sure kita dengar betul-betul arahan yang diberikan. Abang-abang mata biru akan guide. Do not worry. Salah picit susu tak keluar. Takut lembu rasa sakit kalau kita salah perah. 






Yes I made it !! Perasaan memerah susu lembuh sumpah geli tapi excited. *** Lembu very warm dan kenyal macam getah. Oh my. Memula aku picit tak keluar. Maaf ya lembu tak sengaja. Abang mata biru suruh cuba lagi. Syukur kali kedua picit susu keluar. Thank you Kak Sal gigih menanti dengan camera. Kak Sal bukan nak cuba. Dia sengih-sengih saja. Puas dah pujuk tapi dia tak nak juga. Lepas habis memerah kita tunggu untuk next show pula. Next station hanya bertentang dengan kandang lembu. Jadi kita pergi awal so that dapat duduk depan dan spot yang menarik.

DEMONSTRASI MENGETAM BULU BIRI-BIRI

Show kedua yang kami tengok adalah demonstrasi mengetam bulu biri-biri. Tengok dalam gambar tak sama feeling dengan tengok guna mata sendiri. Kami berempat dapat tempat duduk baik punya. While yang lain masih memerah susu, kami dah siap sedia tunggu di kandang biri-biri. Bila dah penuh baru abang mata biru mulakan show. Tak ada seekor pun biri-biri yang tercedera sepanjang proses mengetam bulu. Jangan risau. Abang mata biru ni dah pro untuk ketam bulu biri-biri. Mungkin bila kita tengok for the first time nampak macam a bit extreme. Biri-biri tu kena terbalikkan dulu baru senang nak ketam bulu. Hanya telentangkan biri-biri dan biri-biri akan duduk senyap. Tak ada meronta-ronta pun. Jadi bolehlah mula mengetam. Mulakan dengan bahagian perut seterusnya ke kaki biri-biri dan akhir sekali baru bahagian atas badan dan kepala. Tak lama pun masa diambil untuk ketam bulu seekor biri-biri.

Lawak sungguh tengok biri-biri before dan after proses mengetam. Lepas bulu kena ketam, terus jadi kering. Bulu-bulu gebu semua dah hilang. Jangan risau. Bulu biri-biri akan completely tumbuh semula dalam tempoh enam bulan. Biri-biri tak akan rasa sejuk walaupun bulu dah togel. Lapisan lemak biri-biri sangat tebal. Enough untuk panaskan badan.









Tak lembut pun bulu biri-biri. Kasar. Cuba untuk leraikan tapi tak dapat. Bulu biri-biri bila diproses elok jadilah carpet, baju sejuk, mittens dan macam-macam lagi. Kalau carpet yang ditulis diperbuat daripada bulu biri-biri tu bukan 100% made from bulu biri-biri raw pun. Mesti akan ditambah dengan few other materials. Kalau yang betul raw boleh luruh semua gigi nak bayar. Unless memang jenis tak tahu nak buat apa dengan duit yang menimbun. Demand untuk bulu biri-biri tak pernah surut. Lagi-lagi di negara yang memang ada season sejuk. Memang bisnes yang membawa pulangan yang menguntungkan. Aku tak ingatlah abang mata biru membebal apa tapi boleh jadi kaya raya dengan hanya jual bulu biri-biri yang raw. 

TARIKAN LAIN DI CHURCHILL ISLAND HERITAGE FARM PHILLIP ISLAND

Selain daripada Cow Milking dan Sheep Shearing, ada juga few other activities yang menarik. Ada (1) Whip Cracking dan (2) Working Dogs. On the way kami nak keluar sempat juga menjeling show Whip Cracking. Demonstrasi cara-cara menggunakan whip. Whip tu adalah satu alatan yang orang guna untuk sebat binatang while training dan sebagainya. Abang mata biru ajar macam mana nak hasilkan bunyi yang kuat dengan sekali libas sahaja. Jadi bolehlah korang cuba. Salah teknik bahaya juga. Whip boleh melantun balik kena kat muka kita. Jaga-jaga. Ada juga beberapa taman bunga disediakan. Waktu kami datang, bunga masih malu-malu untuk kembang sepenuhnya. Minggu pertama musim bunga. Bunga semua nyenyak tidur lagi. Beberapa (3) Replika English Cottage juga dibina khas untuk tourists rasai kehidupan ketika zaman dulu-dulu. So classical. Wallpaper dan decorations semua bertemakan English Cottage. AK told us, dia discovered satu (4) Lavender Garden yang terletak di luar Churchill Island Heritage Farm. Kami tak pergi pun sebab nak ke next destination pula. Bila dah gerak nak balik memang lalu rupanya entrance untuk ke Lavender Garden. Free saja. Semua boleh masuk. Make sure korang ada enough time sebab the area is too huge kalau betul nak mengelilingi satu kawasan Churchill Island. 


Tak cukup hanya dua jam di Churchill Island. I want more kalau boleh but could not do anything. Harus gerak cepat ke next destination pula. Itinerary yang pack dan super ambitious harus diikut. Ada tour agents yang masukkan Churchill Island Heritage Farm dalam packages dan ada yang tak. So choose wisely. Kalau korang datang ke Phillip Island free and easy, nothing to worry. Silalah spend more time disini and you will not regret any second of your time.

SITI YANG MENAIP
sitiyangmenaip@gmail.com


You may also like

138 comments:

  1. Seronoknya siti. Perah susu lembu wow blom pernah buat lg. Susu sendiri jer yg selalu perah...kikiki..


    Ketam bulu biri2 tu selalu dok tgk kt tv. Selalu tertanya2 x sakit ka kambing biri2 tu..kesian tgk...

    Seronok kalo dpt alami sendiri pglmn2 ni. Inshaa Allah smg ada rezeki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kak.. ni first time. sbb tak pernah buat jadi teringin tapi geli aahha akak ni.. susu sendiri >.<

      tak.. kambing tu terlentang rela hati saja bulu dia kena ketam.. tapi make sure kena terbalikkan dia..

      amin ya rabb.. mudah2an murah rezeki kita semua..

      Delete
  2. Subhanallah..cantiknya pemandangan menghijau tu... dan errrr...seriously geli x tu picit susu lembu..adeyyy..camne ek geli2 tu..hahahha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe geli..!! ahaha dahla memula tak keluar.. then ingat tanak pegang da lepas tu pekerja suruh picit lagi adeh.. *** lembu tu macam getah.. tapi lembik macam pegang baldu ahah entahla betoi ke dak..

      Delete
  3. hahaha siti ni.. dgn ayam pun posing sakan.. kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe ayam kat Malaysia tanak plak pegang kan.. biasa =D

      Delete
    2. cantiknye pemandangan.. gambar2 pun memang lawa2.. bestnye jln2 kat obersea..

      Delete
    3. pemandangan kat sini memang lawa-lawa.. jom kita jalan2 sama.. kita bukak tabung travel =)

      Delete
  4. kalau x kerana laut kat blkg tu, kalu sekali tgk org igt mcm kt UPM ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah yes i had the same thought too ahah.. ok mujur ada laut blakang tu..

      Delete
  5. yg da togel tu sejibik cm kancil hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe keding je sbenarnya.. lepas tu biri-biri ni dia lagi banyak lemak dari kambing kat malaysia.. rasanya hehe..

      Delete
  6. Cantiknya pemandangan . Sukaaaaa tengok. Ayam dekat situ sehat betol ye. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang cantik Mekja.. patut lebihkan masa kat sini..

      Delete
  7. assalamualaikum ct :-))
    kesiannya biri2 tu...togel

    ReplyDelete
  8. baik2 perah susu lembu tu ct..kang ada kena sepak dek lembu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh tak tak diri jauh sikit tu.. and kaki kena ikat da..

      Delete
    2. kena sepak takpe, jangan kena kencing...hehe

      Delete
    3. bhahahaha ooops.. a aah la lupa cerita part tu..
      lembu tu gili gili so dia tencing =P

      Delete
  9. PLM tak di bawa singgah di sini...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. PLM pegi Phillip Island dengan tour kan ? mana ja dia bawak jalan..

      Delete
  10. muka super excited dapat keluarkan susu lembu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah picit serious susu lembu tak keluar.. and nanti lembu tu rasa geli then dia ada keupayaan untuk kencing secara tiba2.. hehe..

      Delete
  11. Gondol sudah bebiri ittew.. sian dia...

    ReplyDelete
  12. Oh my! Oh my! Kalau saya tak tahulah sama ada saya akan pegang bulu biri-biri dan milking the cow tu. Saya geli sikit bab-bab macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pegang bulu bebiri okay ja.. kesat and warm sebab baru lepas kena ketam.. and yes you should cow milking tu Farah.. pengalaman =)

      Delete
  13. Replies
    1. betul.. countryside best. tapi city pun best cuma countryside best lagi.. hahaha complicated =)

      Delete
  14. oh God..I miss this place.cantik!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. me too.. me too.. me too !!! hilang sendu Cape Woolamai..

      Delete
  15. tak edit gambar pun memang cantik, tapi kalau gambar akak mohon edit buang wrinkles...hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe edit sikit demi kakak tersayang yang seorang tu eheh.. sebab ada gambar yang gelap sebab hari kan mendung.. bila edit nampakla ceria sikit..

      Delete
  16. kerja ladang pun hensem..stress betul..hihihihi

    ReplyDelete
  17. Memang lawa kat sini..hajat K wa tak kesampaian nak ke sini..hubby K wa cakap..nanti tak larat nak kejar anak-anak. Tapi kenapa muka macam tak rela je nak perah susu tu ekekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Wa spent one night kan kat Phillip Island ? eheh ok ada reason untuk come back home to Melbourne ehe.. memang tak rela kak.. geli ahaha tapi memikirkan dah sampai dan dah bayar.. tu la paksa rela =D

      Delete
  18. cantiknya padang rumput tu. hijau je :D
    ingatkan bulu biri2 tu lembut.. kasar juga rupanya. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalnya akak tak tahu pun tempat ni ada padang rumput bagai.. ingatkan ada kandang lembu semata.. syukur juga memang spare masa lebih sket sampai sini.. tak adalah terkilan terkejar..

      kasar.. nak tarik tak boleh lerai..

      Delete
  19. Replies
    1. ayam kat sana macam pakai stokin kat kaki.. rare..

      Delete
  20. Subhanallah! Indahnya view kat sana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kak.. tengok kat website macam biasa2 saja.. rupanya haa cantik =D

      Delete
  21. Seronoknya bermesra dengan mooo mooo dan baa baaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baa baaa lagi best dari moo moo.. sebab ada baa baaa yang manja kasi kita pegang2 dia.. moo mooo tu pegang *** dia ja haha..

      Delete
  22. Hihihi berjaya jugak 'memeras' susu. Nasib baik lembu tu sporting kan. Dapat ditendangnya CT, tak ke naya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'memeras' kak ?? ahaha no no itew tak peras susu lembu kak aaha.. kaki dia kena ikat.. kalo dak memang ada harapan kena tendang gak..

      Delete
  23. Kasihan biri2 tu lepas kena ketam bulunya. Dah macam krisis identiti. Macam kambing pun tak, kancil pun tak...sabarlah menunggu bulu tumbuh semula ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe macam kancil ngan kambing.. tengoklah diorang sebenarnya cikeding saja.. yang nampakm gebu tu sebab ada bulu hahaha..

      Delete
  24. excitednya tgk perah susu tu... nak cuba... hihi.. selalu tgk dalam tv je.. lebih2 lagi past shave bulu sheep tu.. sian dia dah bogel.. kiki.. lawa la tempatnya... hijau aje :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu muka campur baur perasaan.. geli tapi nak cuba jugak.. memula tak keluar macam givap tapi orang tu suruh buat lagi..

      Delete
  25. salam kak CT syok nya, kalau depan deoan mesti lagu cantik viewnya kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betui tu TKK ehehe.. eh nama siapa eh tak kan nak panggil TKK ehehe..

      Delete
  26. assalamualaikum siti...

    terima kash follow blog mama tau, mama dah follow sini, wah seronoknya jalan-jalan tu, nanti mama datang balik baca cerita siti ye..busy sikit mama sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe maceh to Mama sudi follow balik =)
      yaaa datangla singgah lagi bila free ehehe..

      Delete
  27. sronok dpt tgk tmpt org...cantik viewnya...adik saya pn br blk dr australia

    ReplyDelete
    Replies
    1. waah dia pergi mana ? hehe nanti nxt boleh ikut dia pulak..

      Delete
  28. gmbr2 melbourne yg ohsem., ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. takleh lawan gambar2 Wak lagi.. tembak pakai camera mahal =D

      Delete
  29. Salam kenal...terima kasih singgah blog kakak.
    Subhanallah....canteknya pemandangan.
    Biri2 tu dah biasa lah tu sebab senyap je bila digondolkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe ingatkan biri-biri tu akan tergedik2 ke apa.. tapi senyap pulak dia redha bulu kena ketam.. tapi kena terbalikkan.. tu syarat wajib ehhe..

      Delete
  30. tabah saja cik bi kena ketam bulu, habis togel dah.. ada cuba tak susur segar yg perah sendiri tu? Cik Moo punya t*t*k macam pasang getah.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha ada dia offer nak rasa ke.. tapi iols tak minom susu haha.. xde pun sapa2 yang rasa.. ada jual ke tak pun x prasan ahaha..

      Delete
  31. Edit gambar sikit2 je k.. HEHE

    ReplyDelete
    Replies
    1. ku cubaaa ahaha demi kakak tersayang.. tapi kalo gelap sngt memang extra la kami ngedit.. sebab mendung.. huhu..

      Delete
    2. rajin CT ni..kalau akak pos je gambar gitu..muka sendu jerawat terabur pun lantaklah..huhuhu

      Delete
    3. Jangan berlebihan... Simple is beauty... He He He..

      Delete
    4. hehehe untuk tatapan umum kak.. kena =P

      Delete
  32. ya allah bestnya. cantiknya tempat sana.. MasyaAllah... sukanya saya tgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik..
      alhamdulillah langit cerah masa ni.. setelah seharian hujan..

      Delete
  33. Wahh seronok bila baca celoteh kak ct.. bestnya dapat jenjalan sana sini.. dapat byk pengalaman.. perah susu kambing lagi. Akak tak try ketam bulu biri2 tu ke kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik manish.. perah susu lembu la..
      ketam bulu kambing tu dia demo saja.. dia tak kasi cuba pun..

      Delete
    2. Ouhhh banyak baca tu hahaha. Yekaa ok ok ^_^

      Delete
    3. huahuahua.. kalau ketam bulu kambing habisla rongak kambing tu..

      Delete
  34. Perah susu lembuuuu. Takut je kena tendang, hikhik. Nasib kaki lembu kena ikat :p. Tapi best betul tengok. Tetiba teringin nak pergi sini pulak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe jom jom.. rasa nak repeat lagi tapi tabungku kian sendu ehehe.. insyallah kalo ada rezeki lagi..

      kalo kaki Cik Moo Moo diorang tak ikat.. takmo pi dekat.. takut..

      Delete
  35. cantiknya pemandangan.. tenang jer nmpak... kesian dkt biri2 tu hilang baju... hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe memang permandangan sini lawa.. tak ada dalam website diorang tau.. ingatkan macam kampung tapi haaa.. terkedu..

      Cik Bi Bi rilek je bulu dah togel ehhe..

      Delete
  36. bestnyaaa travel!! banyak pengalaman dapat.. view pun cantik kat sanaa.. bestnyaaaa. T_T .. tapi kan. kesian pula tengok biri-biri yang sudah kena ketam tu. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe diorang suka je.. rela hati diorang serah diri nak ketam bulu.. ok tipu ja.. sebab ditebalikkan so diorang x dapat lawan.. eheh..

      jom kita jalan-jalan =)

      Delete
  37. Hai Siti!!! thank you singgah blog akak ari tuh. Memang famous rupanye Phillip Island ni yer..ramai Malaysian yg dah pegi sini (Hasil blogwalking). Sian kambing tu kena 'ketam' ..hahah!! tapi best kan? tengok derang buat lajuuuu jer...last2 siap! elok baik jer si kambing tu..

    ps : Cane kenal arwah cikgu Shuhaimi tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup famous.. tapi tak puas sebab sekejap saja eheh.. kalau boleh nak spend masa sini lagi lama..

      ps : ayah CT kak.. macam mana akak kenal ? kenal ke..

      Delete
  38. saya tak pergi ke sini hari tu, sebab dah tengok kat Sydney.. btw, best la dapat perah susu lembu sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaa yes itu unexpected kak.. i tot dia demo saja.. sekali dia kasi cuba.. wallaweh !! excited dalam kegelian dan keterujaan..

      Delete
  39. eh! lembu kat sana tak pakai pam susu ker? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni nak demo je kot.. lembu pun ada beberapa ekor saja.. ehehe.. maybe ni bukan ladang lembu betul..

      Delete
    2. Lain kali hisapppp! Kah Kah Kah...

      Delete
    3. eeee sanggup ke ? aiyark..

      Delete
  40. Sapeee?? Sape???? "Ada salah seorang kakak tersayang yang nasihatkan supaya jangan terlalu rakus mengedit gambar sampai hilang originality"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu.. orang makan epel tak rasa oren =P

      Delete
    2. Minum susu kambing tak rasa susu lembu... he he he..

      Delete
  41. "Phillip Island adalah sebuah pulau yang berada tak jauh dari Melbourne. Churchill Island pula adalah satu lagi pulau yang berada di dalam kawasan Phillip Island. Churchill Island Heritage Farm adalah satu taman yang terletak di dalam kawasan Churchill Island yang berada di Phillip Island. Complicated tak ? Saja buat korang pening kepala. Hahaha.."... Ok I pening sekarang... Esok I sambung baca... Ha Ha Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha saja nak belit2 ayat kasi entry panjang berjela =D
      jangan lupa panadol okaay..

      Delete
    2. you pergi sendiri SS, confirm tak pening..haha

      Delete
    3. tunggu sikit masa Kak Sal.. nanti SS sampai ke Melbourne pulak =D

      Delete
  42. Entrance fee not bad... ok laa..

    ReplyDelete
  43. Tomei nyeeeee Cik Sal... Rasa nak picit... keh keh keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. adoi la, dia picit cam Siti picit lembu ke acane..haha

      Delete
    2. picit 3 bintang... Ha Ha Ha...

      Delete
    3. weeeeh hampa sembang apa ni !!! hahaha..

      Delete
  44. "Dahlah nak perah *** lembu"... Apa mende *** tu??? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha buat buat taaaanya pulak.. suka budget innocent =D

      Delete
    2. 3 bintang... BRA ke? Kah Kah Kah Kah... Matikkkkkkkk!

      Delete
    3. eeeee mencik la.. pura2 suci ni =P

      Delete
  45. Sian kambing kena bogel... Seksi dahh... Tak tutup aurat... Ha Ha Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu SS kan suka seksi2 >.<

      Delete
    2. Tak terangsang masalahnya... keh keh keh...

      Delete
    3. aiyark.. janganlah dengan kambing kot =P

      Delete
  46. Wah ..suka tngok foto2. Cntik..
    seronoknya siti dpt merasa perah susu lembu hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe part perah susu tu memang menarik.. kalo orang tak ramai mesti diorang kasi perah lama-lama.. tunggu turn ramai =D

      Delete
  47. alahaii. akak ct eee bestnyaa dpt tgok dpn mata en biri2 kene cukur tu. huhuh. jadi kering je en biri biri pas kene cukur kan. alahai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula.. keding je sbenarnya. bulu je buat diorang nampak gemok =D

      Delete
  48. Ehhh. Comelnyaa ayam tu. Gemukk. Haha. Tak pwrnah pegang ayam yang hdup. Asyk pgang ayam yang dh arwah je. Lols. -_-# lawaa tmpat diaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe akak tangkap ayam tak reti.. ni ada budak yang da tangkapkan.. akak mintak dari dia nak pegang.. kena pegang mcm ni baru ayam tak lari..

      Delete
  49. Lepas ni nak plan trip ke Sabah lah, ada jugak farm macam ni. Hahahaha !

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah ada ladang lembu kan kat sana ? cer search..
      boleh perah susu lembu tak kat situ ngeh3..

      Delete
  50. hahahah....sal pun geli ehhh nk picit *** lembu tu.....sy pun sama.....tp sy suka tgk org perah....tp sy geli nk pegang....hehheehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sal geli katanya.. abam tu perah laju je.. dua tiga kali perah susu da nak penuh.. kita ni dua tiga kali picit susu tak keluar pun ngeh..

      Delete
  51. ehhhh.....bila tgk gbr sal seketul......tetiba tgk balik ni blog sape....ke ini blog sal??....ehhhh...blog CT....hahahhahah....tertukar plak blog dlm kepala.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh biasa tu.. sebab Kak Sal dia malu-malu nak up gambar banyak-banyak kat blog dia.. meh CT tolong up gambar dia kat sini =D

      Delete
  52. sy paling suka tgk org ketam bulu kambing tuhhh....bulu dia xde bau2 yg kurang enak ehhh CT??? bau kambing??? hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada pulak.. bulu dia pun xde terbang2 ke apa.. elok je..

      Delete
  53. kambing tu bila dah x de bulu , tak sejuk ke ... hehehee ... nampak kuda , teringat mimpi kuda ... huhuhuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheheh mimpi kuda ? mimpi apakah itu ?
      abam tu cakap kambing2 tu tak sejuk pun sebab lapisan lemak tebal..

      Delete
  54. Wah.. menarik pengalaman tu, perah susu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul.. hope kat Malaysia ada tempat macam ni jugak..
      beri pengalaman to public..

      Delete
  55. kesian lak tengok biri-biri togel mcm tu....huhu..priceless experience, jadi dairymaid..nakk Lavender Gardenn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. eeheh diorang comel time gebus je kan..
      alaa lavender garden kat luar tu kami tak pergi.. AK je pegi.. tapi kami pergi lavender garden tempat lain..

      Delete
  56. hahhahahaha ct penyet tetek lembu tu sedap tak nampak keluar susu hahahhahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha akak !! adeh.. lembik macam getah hehe..

      Delete
  57. wow bestnya bsantai n layan ternakan kt farm ni...seharian melepak sini pun takpa

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. kalo la tak terkejar2 dengan benda lain.. lepak lama2 pun x pe kat sini. hehe tenang and nyaman skali..

      Delete

DISCLAIMER

All posts, images and pages are owned by the author (unless otherwise stated). No reproduction of the materials from this website are to be used in other third-party websites or personal uses without a written consent or permission from the owner.